Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: Podatek rolny od osób fizycznychDrukuj informacjęSprawa: Podatek rolny od osób fizycznychSzczegóły informacji
Podatek rolny od osób fizycznych
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Wydział: Wydział Finansowy
Ogłoszono dnia: 2008-09-15 12:30:40
Termin załatwienia
Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy
Osoba kontaktowa
Lucyna Piela, Agnieszka Wilczyńska
Miejsce załatwienia
Kancelaria Urzędu Miasta w Ełku pokój nr 02 (niski parter)
Urząd Miasta w Ełku Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter)
Telefon kontaktowy
(87) 7326202, 7326114, 7326255
Sposób załatwienia
Uwaga! Od 2017r. obowiązuje nowy formularz informacji w sprawie podatku rolnego: IR-1
Osoby fizyczne obowiązane są składać organowi podatkowemu informację w sprawie podatku rolnego sporządzoną na formularzu (IR1) według ustalonego wzoru w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku podatkowym.
Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przysługuje producentom rolniczym tj. posiadaczom gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Od 2012r. wnioski o zwrot tego podatku należy skłądać do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce położenia użytków rolnych w terminach: od dnia 1 lutego do 29 lutego i od 1 sierpnia do 31 sierpnia danego roku - na wniosku określonym w załączniku niżej wymienionego rozporządzenia.
Do wniosku o zwrot podatku dołącza się:
- faktury VAT albo potwierdzone przez upoważnionego przez Prezydenta Miasta lub Wójta pracownika urzędu miasta lub gminy za zgodność z oryginałem ich kopie, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego (w roku 2006 wystawione od 1 stycznia 2006r.)
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, w przypadku gdy producent rolny podlega wpisowi do tego rejestru.
Wysokość podatku rolnego jest ustalana przez organ podatkowy w drodze decyzji.
Zwalnia się z podatku rolnego użytki rolne klasy V, VI i VIz oraz grunty zadrzewione i zakrzewione ustanowione na użytkach rolnych - z mocy ustawy o podatku rolnym.
Termin płatności podatku rolnego określa art.6a ust.6 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (DZ.U.z 2017r. poz.1892).
Podatek płatny jest w czterech ratach do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Wpłat należy dokonywać na przyporządkowany indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dnin od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Obowiązek składania informacji IR-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatku rolnym.
W roku 2018 obowiązuje średnia cena skupu żyta wynikająca z Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2017r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2018 (M.P.2017.958) która wynosi: 52,49zł za 1q. i stanowi podstawę do obliczenia podatku rolnego za 2018r.
Miejsce odbioru
Biuro Obsługi Klienta pokój Nr 04 (niski parter)
Wymagane Dokumenty
W ciągu 14 dni od okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego - należy złożyć informację IR-1 na podatek rolny oraz załączyć następujące dokumenty:
- akt notarialny
- umowę dzierżawy
Czas realizacji
Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji wnosi się w ciągu 14 dni od daty doręczenia - do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ełk i składa się je w Kancelarii Urzędu Miasta w Ełku w godzinach pracy Urzędu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (DZ.U. z 2017r. poz.201 z póź. zm.).
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984r.o podatku rolnym ( Dz.U.z 2017r. poz.1892).
- Uchwałą Nr XXXIX/343/05 Rady Miasta Ełku z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie trybu i szczegółowych zwolnień od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej (zwolnienie określone niniejszą uchwałą dotyczy gospodarstw rolnych i może dotyczyć nie więcej niż 20% pow. użytków rolnych, lecz nie więcej niż 10 ha - art. 12 ust. 1 pkt. 7 ustawy o podatku rolnym).
- Ustawa z dnia 10 marca 2006r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. 2015r. poz.1340)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2017r. w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na jeden litr oleju w 2018r. (DZ.U. z 2017r. poz 2215)
- Komunikat Prezesa GUS z dnia 18.10.2017r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów b ędącej podstawą do ustanowienia podatku rolnego na rok podatkowy 2018 (M.P.2017.958).
- Uchwała Nr XXIII.250.16 Rady Miasta Ełku z dnia 25 października 2016r. w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości i informacji w sprawie podatku od nieruchomości, deklaracji na podatek rolny i informacji w sprawie podatku rolnego, deklaracji na podatek leśny i informacji w sprawie podatku leśnego oraz określenia warunków i trybu składania deklaracji i informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej