Katalog usług Urzędu Miasta Ełku
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Deklaracja na podatek leśny
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2015-07-03 10:12:50 przez Michał Kociński
Wprowadzenie:
Deklarację na podatek leśny składa się w terminie do 15 stycznia każdego roku, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasów, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. W przypadku zaistnienia zmian stanu faktycznego należy skorygować deklaracje na podatek leśny w terminie 14 dni od ich zaistnienia. Obowiązek składania deklaracji DL-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatku leśnym.
Przebieg procedury:
- KROK 1. Złożenie deklaracji wraz z ewentualnymi załącznikami.
Podatnik składa deklarację na podatek leśny wraz z ewentualnymi załącznikami. Organem właściwym, do którego składana jest deklaracja jest Prezydent Miasta Ełku. Deklaracja może być składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Uczestnicy: Podatnik podatku leśnego.
- KROK 2. Weryfikacja formalna i merytoryczna deklaracji i załączników.
Organ właściwy dokonuje sprawdzenia kompletności dokumentów i poprawności danych zawartych w złożonej deklaracji, załącznikach.
Uczestnicy: Prezydent Miasta Ełku.
- Podatnik podatku leśnego – właściciel / współwłaściciel lasów lub użytkownik / współużytkownik wieczysty lasów lub posiadacz / współposiadacz lasów.
- Prezydent Miasta Ełku – organ właściwy ze względu na położenie lasów, do którego składana jest deklaracja.
Kogo dotyczy procedura:
Procedura dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek nieposiadających osobowości prawnej, jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, jednostek organizacyjnych Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa - będących właścicielami lasów, użytkownikami wieczystymi lasów, posiadaczami samoistnymi lasów, posiadaczami lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego oraz dla osób fizycznych będących współwłaścicielami lub współposiadaczami z osobami prawnymi bądź jednostkami organizacyjnymi, w tym spółkami nieposiadającymi osobowości prawnej.
Wymagane dokumenty do realizacji procedury:
- Deklaracja na podatek leśny – DL-1 (wniosek dostępny na ePUAP).
- Dokumenty potwierdzające powstanie obowiązku podatkowego, np. akt notarialny, umowa kupna-sprzedaży, umowa dzierżawy itp.
- Dokumenty potwierdzające zmianę podstawy opodatkowania w przypadku zaistnienia zdarzeń mających wpływ na wysokość opodatkowania.
- Pisemne uzasadnienie przyczyny zmiany, w przypadku zaistnienia zdarzeń mających wpływ na wysokość opodatkowania.
- Pełnomocnictwo, w przypadku działania przez pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Miejsce składania dokumentów:
1. Osobiście lub korespondencyjnie na adres:
Urząd Miasta Ełku
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk
Składanie wniosków: Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter)
Miejsce załatwienia sprawy: Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter)
Opłaty:
Złożenie deklaracji jest wolne od opłat. Opłacie skarbowej, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy podlega pełnomocnictwo.
Wysokość podatku leśnego jest określana przez podatnika w deklaracji.
Obliczony w deklaracji podatek leśny należy wpłacić bez wezwania w 12 ratach miesięcznych do dnia 15 każdego miesiąca. Terminy płatności podatku leśnego określa art. 6 ust.5 pkt 3 ustawy z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym.
W przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100zł podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Wpłat należy dokonywać na przyporządkowany indywidualny rachunek bankowy.
Od dnia 01.01.2006r. kwotę (ogółem) i raty podatku leśnego - wynikające z deklaracji DL-1 należy zaokrąglić do pełnych złotych.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowania w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg. właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie od decyzji wnosi się w ciągu 14 dni od daty doręczenia - do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ełk i składa się je w Sekretariacie Urzędu Miasta w Ełku w godzinach pracy Urzędu.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. 2014, poz. 1619, ze zm.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2015, poz. 613 ze zm.).
- Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. 2013, poz. 186).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2015, poz. 783 ze zm).
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. 2013, poz. 465 ze zm.).
- Komunikat Prezesa GUS z dnia 20.10.2014r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za trzy kwartały 2014r. (M.P.2014r.955), która wynosi: 188,85 zł za 1 m 3 i stanowi podstawę do obliczenia podatku leśnego za 2015r.
- Uchwała Nr XVI/140/03 Rady Miasta Ełku z dnia 15 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia wzorów formularzy na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.
- Uchwała Nr XXXIX/346/05 Rady Miasta Ełku z dnia 29 listopada 2005r. w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/140/03 Rady Miasta Ełku z dnia 15 grudnia 2003r. w sprawie ustalenia wzorów formularzy na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.
- Uchwała Nr XX/181/08 Rady Miasta Ełku z dnia 29 stycznia 2008r. w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji lub tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją.
- Uchwała Nr XIII.120.2011 Rady Miasta Ełku z dnia 29.11.2011 r. w sprawie ustalenia wzorów formularzy podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego.