Ekran szczegółów informacji - sprawa
Szczegóły informacji
Zbywanie nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz udziałów w nieruchomościach stanowiących własność gminy w drodze bezprzetargowej
Wydział: Wydział Planowania Przestrzennego i Gospodarki Nieruchomościami
Ogłoszono dnia: 2008-09-25 08:45:51
Termin załatwienia
Łączny termin postępowania wynosi ok. 6 miesięcy, jednakże odpowiedź o możliwości nabycia nieruchomości udzielana jest w terminie do 30 dni.
Osoba kontaktowa
Ewa Galińska
Miejsce załatwienia
Wydział Architektury i Gospodarki Gruntami
Telefon kontaktowy
087 732 62 35
Sposób załatwienia
1. Postępowanie w ww. sprawach wszczyna się na wniosek zainteresowanych.
2. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, które polega na uzyskaniu niezbędnych opinii innych jednostek, sprawdzeniu księgi wieczystej i w razie konieczności dokonania podziału geodezyjnego nieruchomości, zgodę na taką formę zbycia nieruchomości wydaje Prezydent Miasta Ełku. Po uzyskaniu pozytywnej opinii dokonywana jest wycena. Prezydent Miasta Ełku wydaje zarządzenie w sprawie przeznaczenia nieruchomości do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu ogłasza się w prasie lokalnej oraz podaje się na stronie internetowej Urzędu Miasta Ełku. Po upływie terminu składania wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo nabycia nieruchomości (6 tygodni od dnia zamieszczenia wykazu) prowadzone są z nabywcą rokowania.
3. Następnie zawierana jest umowa notarialna.
4. Łączny termin postępowania wynosi ok. 6 miesięcy, jednakże odpowiedź o możliwości nabycia nieruchomości udzielana jest w terminie do 30 dni.
5. Sprawy z zakresu zbywania nieruchomości mają charakter cywilnoprawny. Obowiązujące przepisy nie przewidują wiążących terminów na załatwienie wniosków.
Miejsce odbioru
Wydział Architektury i Gospodarki Gruntami
Wymagane Dokumenty
Osoby ubiegające się o nabycie nieruchomości lub udziałów w nieruchomości winny złożyć pisemny wniosek wskazując teren na załączonej mapie geodezyjnej wraz z dokumentami potwierdzającymi możliwość nabycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej.
Czas realizacji
Łączny termin postępowania wynosi ok. 6 miesięcy, jednakże odpowiedź o możliwości nabycia nieruchomości udzielana jest w terminie do 30 dni.
Opłaty
1. Od wniosku nie pobiera się opłaty skarbowej.
2. Nabywca ponosi koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży (koszty wyceny nieruchomości, koszty podziału geodezyjnego, odpisu z księgi wieczystej oraz koszty notarialne i sądowe).
3. Cena nieruchomości, którą uiścić należy nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność lub oddanie w użytkowanie wieczyste.
Tryb odwoławczy
Nie przewiduje się trybu odwoławczego, gdyż jest to czynność o charakterze cywilnoprawnym i dochodzi do skutku w wyniku złożenia oświadczenia woli przed notariuszem.
Uwagi
Zasady udzielenia bonifikaty przy sprzedaży prawa własności gruntów komunalnych, dotychczasowym użytkownikom wieczystym pod budownictwo mieszkaniowe określa Uchwała Nr XXVII/234/04 Rady Miasta Ełku z dnia 7 grudnia 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie przez Prezydenta Miasta Ełku bonifikaty przy sprzedaży dotychczasowym użytkownikom wieczystym prawa własności gruntów komunalnych na cele mieszkaniowe oraz spółdzielniom mieszkaniowym.
Podstawa prawna
Dział II: rozdział 1, rozdział 3 art.32 i art.34 oraz rozdział 4 art.37 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r. Nr 261 , poz. 2603 z późn. zm.) Uchwała Nr XIX/174/07 Rady Miasta Ełku z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi przedmiot własności i przedmiot użytkowania wieczystego Gminy Miasta Ełku zmieniona Uchwałą Nr XXII/214/08 Rady Miasta Ełku z dnia 18 marca 2008r.