ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Ełku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2014-04-03 08:31:46 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

Głosowanie przez pełnomocnika

Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy którzy najpóźniej w dniu głosowania
ukończą 75 lat lub posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu
niepełnosprawności, w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu
rentowego o :
1) całkowitej niezdolności do pracy;
2) niezdolności do samodzielnej egzystencji;
3) orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów;
4) orzeczenie o zaliczeniu do II grupy inwalidów;
a także osoby о stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie
rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

Nie mają prawa do głosowania przez pełnomocnika wyborcy przebywający w:
- zakładach opieki zdrowotnej,
- domach pomocy społecznej,
- zakładach karnych i aresztach śledczych oraz ich oddziałach zewnętrznych
- domach studenckich i ich zespołach,
a także wyborcy głosujący korespondencyjnie.

Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie,
co udzielający pełnomocnictwa do głosowania lub posiadająca zaświadczenie
o prawie do głosowania.

Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej
właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do
głosowania, a także mężowie zaufania, jak również kandydaci na posła do
Parlamentu Europejskiego.

Pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby lub od dwóch osób, jeżeli co
najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn,
córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w
stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do wójta
(burmistrza, prezydenta) gminy, w której jest wpisany do rejestru wyborców.
Wniosek należy złożyć najpóźniej do 10. dnia przed dniem wyborów, tj. do dnia 15
maja 2014 r. Wniosek może być złożony pocztą, lub przez dowolną osobę w urzędzie
gminy. Wniosek musi być podpisany przez wnoszącego o sporządzenie aktu
pełnomocnictwa lub przez osobę mającą być pełnomocnikiem w przypadku, gdy
wnioskujący nie może lub nie umie podpisać wniosku.

Do wniosku należy dołączyć:
- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa,
- kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia
niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania
nie będzie miał ukończonych 75 lat,
- kopię zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie mającej być
pełnomocnikiem, jeżeli osoba ta nie jest ujęta w rejestrze wyborców w tej samej
gminie co udzielający pełnomocnictwa.

Akt pełnomocnictwa jest sporządzany w miejscu zamieszkania wyborcy lub w innym
miejscu na obszarze gminy, jeżeli wyborca zwróci się o to we wniosku o jego
sporządzenie przed wójtem (burmistrzem, prezydentem) lub przed innym
pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez wójta (burmistrza, prezydenta) do
sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania.

Wyborca ma prawo cofnąć pełnomocnictwo:

1) głosując osobiście, jeśli nie zagłosował przed nim jego pełnomocnik (głosowanie
osobiste unieważnia pełnomocnictwo);
2) składając stosowne oświadczenie:
- wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi), najpóźniej do 23 maja 2014 r.
- właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania, jeśli nie zagłosował
wcześniej jego pełnomocnik (głosowanie osobiste unieważnia pełnomocnictwo
Miejsce składania dokumentów
Urząd Miasta Ełk

Referat Spraw Obywatelskich
ul. Marszałka Piłsudsikiego 6
tel. 87 732 61 00, 87 732 61 01
 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony