ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Ełku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Podatek rolny od osób fizycznychDrukuj informacjęSprawa: Podatek rolny od osób fizycznych

Szczegóły informacji

Podatek rolny od osób fizycznych

Wydział: Wydział Finansowy

Ogłoszono dnia: 2008-09-15 12:30:40

Termin załatwienia

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy

Osoba kontaktowa

Agnieszka Wilczyńska, Artur Masiak, Bożena Ganuszko

Miejsce załatwienia

Kancelaria Ogólna Urzędu Miasta w Ełku pokój nr 02 (niski parter)
Urząd Miasta w Ełku  Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter)

Telefon kontaktowy

(87) 7326202, 7326114, 7326255, 7326164

Adres e-mail

a.wilczynska@um.elk.pl
a.masiak@um.elk.pl
b.ganuszko@um.elk.pl

Sposób załatwienia

Uwaga!  W 2024 r. na terenie Miasta Ełku obowiązują następujące stawki podatku rolnego:
  • dla gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego: 224,075 zł (za 1 hektar przeliczeniowy ziemi), 
  • gruntów niewchodzących w skład gospodarstwa rolnego: 448,15 zł (za 1 hektar gruntów). 
Osoby fizyczne obowiązane są składać organowi podatkowemu informację o gruntach sporządzoną
na formularzu (IR-1) według ustalonego wzoru w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności   uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku podatkowym.
Na stronie internetowej: podatki.gov.pl/media/5757/mf-broszura  znajduje się instrukcja wypełniania formularza „Informacja o gruntach” - IR-1 oraz załączników ZIR-1, ZIR-2, ZIR-3.
 
WAŻNE! Obowiązek składania informacji IR-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatku rolnym.
Informacja gruntach musi być podpisana przez wszystkich współwłaścicieli.
 
Dokumenty możesz złożyć:
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy e-PUAP na adres skrytki: /umelk/skrytka
  • korespondencyjnie za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Ełku,
    Referat ds. Podatków i Opłat, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk,
  • osobiście w Urzędzie Miasta Ełku, Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter).
Należy pamiętać, że aby informacja została uznana za doręczoną elektronicznie powinna zostać potwierdzona podpisem elektronicznym (kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.
Informacja, w tym informacja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy na odpowiednim druku pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej.
 

Miejsce odbioru

Urząd Miasta Ełku, Biuro Obsługi Klienta - pokój nr 04 (niski parter).

Wymagane Dokumenty

Wypełniona informacja o gruntach wraz z załącznikami.
Dodatkowo do wglądu należy przedłożyć dokumenty potwierdzające bycie właścicielem /użytkownikiem wieczystym/posiadaczem zależnym, takie jak np.:
  • akt notarialny,
  • umowa dzierżawy.

Czas realizacji

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

Opłaty

Wysokość podatku rolnego jest ustalana przez organ podatkowy w drodze decyzji.
 
Podatek płatny w czterech ratach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada.
 
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo
w terminie płatności pierwszej raty lub w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego – w przypadku, gdy decyzja została doręczona po upływie terminu płatności pierwszej raty.    
 
Wpłaty należy dokonywać na przyporządkowany indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji.
 
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego
(wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.

Tryb odwoławczy

Odwołanie od decyzji wnosi się w ciągu 14 dni od daty doręczenia - do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ełk i składa się je w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miasta w Ełku w godzinach pracy Urzędu.
 

Uwagi

  1. Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
  2. Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
  3. Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.
  4. Osoby fizyczne, są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informacje o gruntach, sporządzone na formularzach według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego, lub o zaistnieniu zmian.
  5. Jeżeli w ciągu roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku rolnym lub zaistniały zmiany, organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono ten podatek.
  6. Jeżeli w ciągu roku podatkowego grunty gospodarstwa rolnego zostały zajęte na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza lub po zaprzestaniu prowadzenia tej działalności przywrócono na tych gruntach działalność rolniczą albo z innych powodów powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu, kwota należnego podatku rolnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana (na formularzu deklaracji na podatek rolny lub informacji o gruntach należy zaznaczyć, że jest to korekta).
  7. Zwolnienia z podatku rolnego określa ustawa o podatku rolnym. Rada gminy może wprowadzić w drodze uchwały inne zwolnienia przedmiotowe.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2023 r. poz. 2383, 2760 )
  • Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333, z 2023 r. poz. 1450).
  • Uchwała Nr XXXIX/343/05 Rady Miasta Ełku z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie trybu i szczegółowych zwolnień od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej (zwolnienie określone niniejszą uchwałą dotyczy gospodarstw rolnych i może dotyczyć nie więcej niż 20% pow. użytków rolnych, lecz nie więcej niż 10 ha - art. 12 ust. 1 pkt. 7 ustawy o podatku rolnym).
  • Komunikat Prezesa GUS  z dnia 18.10.2018 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za  okres 11 kwartałów będacej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2019 (M.P.2018 poz. 1004). 
  • Komunikat Prezesa GUS z dnia 18.10.2019 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2020 (M. P. 2019 poz. 1017).
  • Komunikat Prezesa GUS z dnia 19.10.2020 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2021 (M. P. 2020 poz. 982).
  • Komunikat Prezesa GUS z dnia 20.10.2021 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2022 (M. P. 2021 poz. 951).
  • Komunikat Prezesa GUS z dnia 19.10.2022 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2023 (M. P. 2022 poz. 995).
  • Komunikat Prezesa GUS z dnia 19.10.2023 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2024 (M. P. 2023 poz. 1129).
  • ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny (Dz. U. 2019 poz. 1105).

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miasta w Ełku
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Ewa Bizio
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-09-15
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Agnieszka Wilczyńska, Artur Masiak, Bożena Ganuszko
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-09-15 12:30:19
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Elżbieta Niedzielska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-09-15 12:30:40
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Elżbieta Niedzielska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2024-04-04 12:58:20
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
6599 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony