ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Ełku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Podatek od nieruchomości od osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej Drukuj informacjęSprawa: Podatek od nieruchomości od osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej

Szczegóły informacji

Podatek od nieruchomości od osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej

Wydział: Wydział Finansowy

Ogłoszono dnia: 2008-09-11 12:37:54

Termin załatwienia

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

Osoba kontaktowa

Bożena Ganuszko, Agnieszka Wilczyńska , Artur Masiak

Miejsce załatwienia

Kancelaria Ogólna Urzędu Miasta w Ełku pokój 02 (niski parter)
Urząd Miasta w Ełku Biuro Obsługi Klienta pokój Nr 04 (niski parter)
 
 

Telefon kontaktowy

(87) 732 62 02, 732 61 64, 732 62 55, 732 61 14,

Adres e-mail

b.ganuszko@um.elk.pl
a.wilczyńska@um.elk.pl
a.masiak@um.elk.pl

Sposób załatwienia

Uwaga! W 2024 r. obowiązują stawki podatku od nieruchomości zgodnie z uchwałą nr XXXVI.355.21 Rady Miasta Ełku z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
 
Do 31 stycznia każdego roku podatkowego należy złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na formularzu DN-1 wraz z załącznikami ZDN-1 i ZDN-2.
Gdy nieruchomość stanowi współwłasność, każdy ze współwłaścicieli musi złożyć deklarację wraz z załącznikami.
W przypadku powstania lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego po 31 stycznia – należy złożyć korektę deklaracji w terminie 14 dni od zaistnienia tego zdarzenia.
Obowiązek składania deklaracji DN-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
Na stronie internetowej: podatki.gov.pl/media/5740/mf-broszura znajduje się instrukcja wypełniania formularza „Deklaracja na podatek od nieruchomości” DN-1 oraz załączników ZDN-1, ZDN-2.
 
Deklarację wraz z załącznikami możesz złożyć:
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy e-PUAP na adres skrytki: /umelk/skrytka
  • korespondencyjnie za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Ełku,
    Referat ds. Podatków i Opłat, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk,
  • osobiście w Urzędzie Miasta Ełku, Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter)
    lub na Kancelarii Ogólnej pokój nr 02 (niski parter).
Należy pamiętać, że aby deklaracja została uznana za doręczoną elektronicznie powinna zostać potwierdzona podpisem elektronicznym (kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.
Deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy na odpowiednim druku pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej.

Miejsce odbioru

  Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter)

Wymagane Dokumenty

Wypełniona deklaracja na podatek od nieruchomości wraz z załącznikami.
Dodatkowo do wglądu należy przedłożyć dokumenty potwierdzające bycie właścicielem /użytkownikiem wieczystym/posiadaczem zależnym, takie jak np.:
  • akt notarialny,
  • umowa dzierżawy.

Czas realizacji

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy..

Opłaty

Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia na przyporządkowany indywidualny rachunek bankowy.
 
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
 
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego
(wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
 
    

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ełku w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Uwagi

  1. Opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości podlegają nieruchomości lub obiekty budowlane:
  1. grunty,
  2. budynki lub ich części,
  3. budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
  1. Podstawa opodatkowania:
  1. dla gruntów – powierzchnia,
  2. dla budynków lub ich części – powierzchnia użytkowa,
  3. dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych – ich wartość z 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
  1. Powierzchnię pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni użytkowej budynku w 50 %, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m, powierzchnię tę pomija się.
  2. Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe obowiązane są:
    1. składać, w terminie do 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości – bez wezwania –
    2. na rachunek właściwej gminy w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.
  3. Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. (Na formularzu deklaracji na podatek od nieruchomości lub informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych należy zaznaczyć, że jest to korekta). Deklarację lub informację należy skorygować w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia.
  4. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
  5. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
  6. Zwolnienia z podatku od nieruchomości określa ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Rada gminy może wprowadzić w drodze uchwały inne zwolnienia przedmiotowe.
  7. Ulgi i zwolnienia podatkowe w zakresie podatków i opłat lokalnych przyznane kościołom i związkom wyznaniowym regulują odrębne ustawy.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz 2383, 2760 )
  • Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70, 1313, 2291).
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości (Dz. U. z 2019 r. poz. 1104).
  • Uchwała Nr XXIII.250.16 Rady Miasta Ełku z dnia 25 października 2016 r. w sprawie określenia wzorów formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości i informacji w sprawie podatku od nieruchomości, deklaracji na podatek rolny i informacji w sprawie podatku rolnego, deklaracji na podatek leśny i informacji w sprawie podatku leśnego oraz określenia warunków i trybu składania deklaracji i informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej
  • Uchwała Nr XXXVI.357.17 Rady Miasta Ełku z dnia 26 września 2017 r. w sprawie określenia wysokości podatku od nieruchomości na 2018 r.
  • Uchwała Nr XXXVI.355.2021 Rady Miasta Ełku z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miasta w Ełku
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Elżbieta Niedzielska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-09-11
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Bożena Ganuszko, Agnieszka Wilczyńska, Artur Masiak
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-09-11 12:37:44
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Elżbieta Niedzielska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-09-11 12:37:54
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Elżbieta Niedzielska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2024-04-04 12:44:45
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
34670 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony