ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Ełku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Dodatek osłonowyDrukuj informacjęSprawa: Dodatek osłonowy

Szczegóły informacji

Dodatek osłonowy

Wydział: Wydział Świadczeń

Ogłoszono dnia: 2022-01-05 09:31:48

Termin załatwienia

Aby otrzymać dodatek osłonowy złóż wniosek od 01 stycznia do 30 kwietnia 2024 roku. Wypłata dodatków zostanie realizowana do 30 czerwca 2024r.

Osoba kontaktowa

Joanna Rafałowska- Naczelnik Wydziału Świadczeń, Anna Nowicka - Zastępca Naczelnika Wydziału Świadczeń, Izabela Żywno, Emilia Kryspin, Katarzyna Kaczyńska, Małgorzata Mościcka, Anna Kapla, Patrycja Kucharska, Karol Jakubowski, Ewelina Polak, Agnieszka Barszczewska

Miejsce załatwienia

Urząd Miasta Ełku
Wydział Świadczeń
Ul. Marsz. Józefa Piłsudskiego 6
19-300 Ełk

Telefon kontaktowy

87 73 26 106 - obsługa interesantów, 87 73 26 150- Naczelnik Wydziału, 87 73 26 183, 87 73 26 179, 87 73 26 225, 87 73 26 178, 87 7326 247, fax. 087 73 26 230

Adres e-mail

Nie dotyczy

Sposób załatwienia

Aby otrzymać dodatek osłonowy należy złożyc wniosek w okresie od 01.01.2024r. do 30.04.2024r. 
Wnioski o wypłatę dodatku osłonowego za okres od 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2024r, złożone po dniu 30 kwietnia 2024r. pozostawia się bez rozpatrzenia. 
Przyznanie dodatku osłonowego nie wymaga wydania decyzji. Decyzja wydawana jest tylko w przypadku odmowy przyznania dodatku osłonowego, uchylenia lub zmiany prawa do tego dodatku oraz rozstrzygnięcia w sprawie nienależnie pobranego dodatku osłonowego.

Miejsce odbioru

Organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu dodatku osłonowego na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku osłonowego, organ przyjmujący wniosek informuje go o możliwości odebrania informacji o przyznaniu dodatku osłonowego.

Wymagane Dokumenty

 
Wnioski będzie można składać:
> elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP – od stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r.
> za pośrednictwem poczty na adres Urzędu Miasta Ełku, Wydział Świadczeń ul. Piłsudskiego 6 w Ełku – od stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r.
> tradycyjnie (papierowo) – od stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. w siedzibie Urzędu Miasta Ełku, Wydział Świadczeń ul. Piłsudskiego 6 w Ełku
  • wrzucając wniosek do jednej z urn podawczych 
  • osobiście – wnioski można złożyć bezpośrednio na stanowisku obsługi interesanta

Czas realizacji

 
 

Opłaty

Nie dotyczy

Tryb odwoławczy

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ełku

Uwagi

Wszelkie informacje oraz sposób wypełnienie wniosku znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska: www.gov.pl/klimat/dodatekoslonowy
Dodatek osłonowy stanowi kluczowy element rządowej tarczy antyinflacyjnej, który ma zniwelować rosnące ceny energii, gazu i żywności. Zgodnie z zaproponowanymi przepisami będzie on przysługiwał gospodarstwu domowemu, którego przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają 2100 zł w gospodarstwie jednoosobowym albo 1500 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
 
Dodatek osłonowy wyniesie rocznie:
  • gospodarstwo jednoosobowe – 400/500 zł*
  • gospodarstwo 2-3 osobowe – 600/750 zł*
  • gospodarstwo 4-5 osobowe – 850/1 062,50 zł*
  • gospodarstwo 6 i więcej osobowe – 1 150/1 437,50 zł*
*Wyższa kwota dotyczy gospodarstw stosujących następujące źródła ogrzewania: kocioł na paliwo stałe, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa, piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi – wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
 
Dodatek osłonowy za okres od 01 stycznia 2024r. do 30 czerwca 2024r. wynosi 50% kwot wskazanych wyżej po ich waloryzacji średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022r. w stosunku do 2021r., określonym w komunikacie Prezesa głównego Urzędu Statystycznego z dnia 13 stycznia 2023r.  w sprawiew średniorocznego wskaźnika cen i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022r.
 
Dodatek osłonowy wynosi w 2024 r. po zastosowaniu wzoru:
1) 228,8 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego 
2) 343,2 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób 
3) 486,2 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób 
4) 657,8 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
 
podwyższenie kwoty dofinansowania jest uzależnione od źródła ogrzewania – wyższa kwota dodatku przysługuje w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554, 1162 i 1243).
W przypadku dodatku osłonowego obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że dodatek ten będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota dodatku będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych dodatków osłonowych będzie wynosić 20 zł.
 
 
Wnioski będzie można składać:
> elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP – od stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r.
> tradycyjnie (papierowo) – od stycznia 2024 r. do 30 kwietnia 2024 r. 
Na dole strony znajduje sie wzór wniosku o dodatek osłonowy oraz klauzla RODO (do pobrania). 
 
Wysokość dochodów gospodarstwa domowego ustalana będzie na podstawie definicji dochodu określonej w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych [1]. Zgodnie z tą definicją dochód oznacza, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób:
a) przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.) [2], pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne,
b) dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
c) inne enumeratywnie wskazane dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2023r poz. 759 z późn. zm.)

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miasta w Ełku
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2022-01-04
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Joanna Rafałowska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2022-01-04 13:40:08
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Izabela Żywno
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2022-01-05 09:31:48
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Izabela Żywno
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2024-01-22 08:49:23
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
8186 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony