ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Ełku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Wpis do CEIDG przedsiębiorcy - rozpoczęcie działalności gospodarczej, zmiana wpisu do CEIDG oraz innych danych, zawieszenie i wznowienie wykonywania działalności gospodarczej, wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG;Drukuj informacjęSprawa: Wpis do CEIDG przedsiębiorcy - rozpoczęcie działalności gospodarczej, zmiana wpisu do CEIDG oraz innych danych, zawieszenie i wznowienie wykonywania działalności gospodarczej, wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG;

Szczegóły informacji

Wpis do CEIDG przedsiębiorcy - rozpoczęcie działalności gospodarczej, zmiana wpisu do CEIDG oraz innych danych, zawieszenie i wznowienie wykonywania działalności gospodarczej, wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG;

Wydział: Wydział Organizacyjny - Biuro Działalności Gospodarczej

Ogłoszono dnia: 2008-09-19 12:27:58

Termin załatwienia

Nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu otrzymania wniosku o wpis do CEIDG. Jeżeli wniosek jest niepoprawny organ gminy niezwłocznie wskazuje wnioskodawcy uchybienia oraz wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Osoba kontaktowa

Izabela Wyszomirska, Jolanta Wilczyńska

Miejsce załatwienia

Urząd Miasta Ełku, ul. J. Piłsudskiego 4, I piętro, pokój nr 246
Godziny przyjęć: poniedziałek 8.00-16.00, wtorek – piątek 7.30 – 15.30

Telefon kontaktowy

87 7326248, 87 7326246

Adres e-mail

i.wyszomirska@um.elk.pl, j.wilczynska@um.elk.pl 

Sposób załatwienia

Organ gminy przekształca wniosek o wpis do CEIDG na postać dokumentu elektronicznego, opatruje go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo podpisuje w inny sposób akceptowany przez system CEIDG, umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby przesyłającej wniosek, czas jego przesyłania oraz zapewniających integralność danych zawartych we wniosku, i przesyła do CEIDG nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu jego otrzymania. Jeżeli wniosek jest niepoprawny, tj. jest niepodpisany, nie zawiera wymaganych danych podlegających wpisowi, zawiera dane podlegające wpisowi niezgodne z przepisami prawa, dotyczy osoby wobec której orzeczono prawomocny zakaz prowadzenia wszelkiej działalności gospodarczej, dotyczy osoby już wpisanej do CEIDG, wraz z którym nie złożono oświadczenia, o którym mowa w art. 7 u.c.e.p.i., złożony przez osobę nieuprawnioną, organ gminy niezwłocznie wskazuje wnioskodawcy uchybienia oraz wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Jeżeli wniosek o wpis do CEIDG złożony jest na formularzu papierowym bez zachowania zakresu i układu danych określonych w formularzu elektronicznym, organ gminy wzywa do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Miejsce odbioru

Zaświadczenia o wpisie do CEIDG dotyczące przedsiębiorców będących osobami fizycznymi w zakresie danych podlegających wpisowi, z wyjątkiem danych niepodlegających udostępnianiu, mają postać dokumentu elektronicznego albo wydruku z systemu teleinformatycznego CEIDG (www.ceidg.gov.pl lub www.firma.gov.pl). CEIDG udostępnia zawarte w niej dane i informacje, z wyjątkiem numeru PESEL, daty urodzenia oraz danych kontaktowych, w przypadku gdy osoba uprawniona sprzeciwiła się ich udostępnianiu w CEIDG.
W interesie przedsiębiorcy jest dbanie, by wpis zawierał aktualne dane, gdyż domniemywa się, że dane wpisane do CEIDG są prawdziwe.

Wymagane Dokumenty

Wniosek CEIDG-1 i dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport). W przypadku obcokrajowca wymagany jest paszport lub inny dokument tożsamości: tymczasowy dowód osobisty, tymczasowe zaświadczenie tożsamości, dokument tożsamości wydany w kraju osoby zagranicznej, karta stałego pobytu, karta pobytu czasowego (Uwaga! Karta Polaka nie jest dokumentem tożsamości). Osoby zagraniczne wraz z pierwszym wnioskiem o wpis do CEIDG - rozpoczęcie działalności gospodarczej, przedstawiają oryginał dokumentu potwierdzającego aktualny status albo jego notarialnie lub urzędowo uwierzytelnioną kopię. Jeżeli wniosek składany jest przez osobę uprawnioną, której dane nie zostały dotychczas opublikowane w CEIDG (np. przez pełnomocnika lub prokurenta przedsiębiorcy) do wniosku o wpis do CEIDG wymagane jest dołączenie oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa lub prokury. Prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prokura wygasa wskutek wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG albo z rejestru przedsiębiorców w KRS, a także ogłoszenia upadłości, otwarcia likwidacji oraz przekształcenia przedsiębiorcy. Udzielenie i wygaśnięcie prokury przedsiębiorca powinien zgłosić do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Na żądanie strony, upoważniony pracownik organu, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, może poświadczyć zgodność odpisu dokumentu przedstawionego przez stronę. W takim przypadku należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 5 złotych za każdą pełną lub rozpoczętą stronę zgodnie z wykazem przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnień. Pełnomocnik musi posiadać ważny dokument tożsamości. Każdorazowe dołączenie do akt dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 złotych, z wyjątkiem pełnomocnictwa udzielonego zstępnym, wstępnym, małżonkom lub rodzeństwu. Jeżeli pełnomocnik reprezentuje osobę zagraniczną nie posiadającą numeru PESEL, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo notarialne lub kopię dokumentu tożsamości cudzoziemca potwierdzoną notarialnie.
Do wniosku o wpis do CEIDG można dołączyć deklaracje zgłoszeniowe ZUS do odpowiednich ubezpieczeń (społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego) przedsiębiorcy, jego pracowników, zleceniobiorców, osoby współpracujące oraz  do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny przedsiębiorcy, zmianę danych wykazanych w powyższych zgłoszeniach, wyrejestrowanie z ubezpieczeń (ZUA, ZZA, ZIUA, ZCNA, ZWUA).
Wniosek o wpis do CEIDG może być wysłany na adres wybranego urzędu gminy przesyłką rejestrowaną, w rozumieniu przepisów prawa pocztowego, ale w takim przypadku wniosek o wpis do CEIDG opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy poświadczonym przez notariusza.
 
 

Czas realizacji

Nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu otrzymania poprawnego wniosku o wpis do CEIDG. Na podstawie złożonego wniosku publikowany jest wpis na stronie internetowej www.firma.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl - portal nadzorowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Opłaty

Wniosek o wpis do CEIDG jest wolny od opłat. Do wszystkich przypadków oferowania wpisu do rejestru przedsiębiorców za opłatą należy podchodzić ze szczególną ostrożnością, gdyż są to oferty komercyjne i nie mają związku z CEIDG!

Tryb odwoławczy

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej prowadzona jest w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Wpis do CEIDG na wniosek przedsiębiorcy lub innej osoby uprawnionej dokonywany jest w trybie czynności materialno - technicznej. Środki odwoławcze nie przysługują.

Uwagi

Przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG może zostać każda osoba fizyczna będąca obywatelem Polski, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych (osoba pełnoletnia), bez względu na miejsce zamieszkania czy zameldowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Stowarzyszenia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Obywatele innych państw niż wyżej wymienione w momencie składania wniosku o wpis do CEIDG przedkładają oryginał lub urzędowo potwierdzoną kopię dokumentu (decyzja, karta), uprawniającego do podjęcia działalności gospodarczej na takich samych zasadach jak obywatele Polski.
Procedura założenia spółki cywilnej: 1) uzyskanie wpisu do CEIDG osobno przez każdego wspólnika; 2) zawarcie na piśmie umowy spółki cywilnej; 3) zgłoszenie spółki do urzędu statystycznego na formularzu RG-OP, właściwego ze względu na siedzibę spółki, uzyskanie numeru REGON; 4) Zgłoszenie identyfikacyjne spółki do urzędu skarbowego i uzyskanie numeru NIP; 5) złożenie deklaracji oraz zapłata podatku od czynności cywilnoprawnych w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na siedzibę spółki - deklaracja PCC-3, PCC-3A w terminie 14 dni od zawarcia umowy spółki; 6) zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, jeżeli jest wymagane; 7) aktualizacja wpisu do CEIDG przez każdego ze wspólników będących osobami fizycznymi, tj. uzupełnienie wpisu o NIP i REGON spółki cywilnej, w każdym czasie od dnia uzyskania NIP-u i REGON-u spółki.
 
Uwaga Przedsiębiorcy!
Od 25 listopada 2018 r. przedsiębiorcy wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej mogą powołać i zgłosić do CEIDG zarządcę sukcesyjnego, który na wypadek ich śmierci będzie prowadził sprawy firmy (umowy z pracownikami, kontakty
z kontrahentami, sprawy podatkowe, ZUS) do czasu załatwienia formalności spadkowych. Zarząd sukcesyjny może trwać 2 lata po śmierci przedsiębiorcy (z ważnych powodów sąd może przedłużyć ten okres do 5 lat). Złożenie wniosku o wpis zarządcy do CEIDG jest bezpłatne. Wpisu dokonuje przedsiębiorca po dopełnieniu prostych formalności (pisemne oświadczenie o powołaniu zarządcy, pisemna zgoda na pełnienie funkcji zarządcy). Jeśli przedsiębiorca sam nie powołał zarządcy i nie zgłosił do CEIDG, w ciągu 2 miesięcy od jego śmierci zarządcę sukcesyjnego mogą powołać osoby uprawnione. W takim przypadku powołanie zarządcy i inne związane z tym oświadczenia należy złożyć przed notariuszem
, który następnie przekazuje informację o powołaniu zarządcy do CEIDG. Zarządcą sukcesyjnym może zostać osoba fizyczna, która ma pełną zdolność do czynności prawnych i nie ma zakazu prowadzenia działalności gospodarczej (więcej informacji na portalu www.biznes.gov.pl/sukcesja).
 
Uwaga Przedsiębiorcy!
W związku ze zmianami w ustawie o VAT od 1 września 2019 r. na stronie Ministerstwa Finansów będzie publikowana tzw. Biała lista podatników VAT. Lista będzie zawierać m.in. numery rachunków bankowych przedsiębiorców, na które kontrahenci powinni dokonywać płatności w ramach rozliczeń za produkty i usługi. Aktualizacji numeru rachunku przedsiębiorcy mogą dokonać za pośrednictwem CEIDG.  Należy zwrócić uwagę, że sankcje za dokonanie wpłaty na rachunki inne niż widniejące na liście, wejdą w życie od 1 stycznia 2020 r. Szczegółowe informacje dostępne są w serwisie Biznes.gov.pl (patrz załącznik "BIAŁA LISTA PODATNIKÓW - INFORMACJE").
 
 
 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2021, poz. 162), ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020, poz. 2296 z późn. zm.), ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2020, poz. 1252 z późn. zm.), ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. 2018, poz. 650), ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2020, poz. 1546 z późn. zm.), ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2020, poz. 256 z późn. zm.), ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ulatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. 2021, poz. 170).

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miasta w Ełku
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Izabela Wyszomirska - starszy specjalista ds. obsługi przedsiębiorców
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2018-06-05
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Izabela Wyszomirska - starszy specjalista ds. obsługi przedsiębiorców
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-09-16 13:34:46
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Izabela Wyszomirska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-09-19 12:27:58
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Izabela Wyszomirska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2022-06-20 11:06:47
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
16459 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony