ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Ełku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Podatek leśny od osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nie posiadających osobowości prawnejDrukuj informacjęSprawa: Podatek leśny od osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej

Szczegóły informacji

Podatek leśny od osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek nie posiadających osobowości prawnej

Wydział: Wydział Finansowy

Ogłoszono dnia: 2008-09-16 10:40:15

Termin załatwienia

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy

Osoba kontaktowa

Bożena Ganuszko, Agnieszka Wilczyńska , Artur Masiak

Miejsce załatwienia

Kancelaria Ogólna Urzędu Miasta w Ełku pokój nr 02 (niski parter)
Urząd Miasta w Ełku Biur Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter).

Telefon kontaktowy

(87) 732 62 02, 732 61 64, 732 62 55, 732 61 14,

Adres e-mail

a.wilczynska@um.elk.pl
a.masiak@um.elk.pl  
b.ganuszko@um.elk.pl

Sposób załatwienia

Uwaga! Średnia cena sprzedaży drewna, obliczona według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023 r., wyniosła 327,43 zł za 1m3.
 
Do 15 stycznia każdego roku podatkowego należy złożyć deklarację na podatek leśny na formularzu DL-1 wraz z załącznikami ZDL-1 i ZDL-2. Gdy nieruchomość stanowi współwłasność, każdy ze współwłaścicieli musi złożyć deklarację wraz z załącznikami.
W przypadku powstania lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego po 15 stycznia – należy złożyć korektę deklaracji w terminie 14 dni od zaistnienia tego zdarzenia.
Obowiązek składania deklaracji DL-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatku leśnym.
Na stronie internetowej: podatki.gov.pl/media/579/mf-broszura  znajduje się instrukcja wypełniania formularza „Deklaracja na podatek leśny” DL-1 oraz załączników ZDL-1, ZDL-2.
Deklarację wraz z załącznikami możesz złożyć:
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy e-PUAP na adres skrytki: /umelk/skrytka
  • korespondencyjnie za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Ełku, Referat ds. Podatków i Opłat, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk,
  • osobiście w Urzędzie Miasta Ełku, Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter) lub na Kancelarii Ogólnej pokój nr 02 (niski parter).
Należy pamiętać, że aby deklaracja została uznana za doręczoną elektronicznie powinna zostać potwierdzona podpisem elektronicznym (kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.
Deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy na odpowiednim druku pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej.

Miejsce odbioru

  Biuro Obsługi Klienta pokój nr 04 (niski parter)

Wymagane Dokumenty

Wypełniona deklaracja na podatek leśny wraz z załącznikami.
Dodatkowo do wglądu należy przedłożyć dokumenty potwierdzające bycie właścicielem /użytkownikiem wieczystym/posiadaczem zależnym, takie jak np.:
  • akt notarialny,
  • umowa dzierżawy.

Czas realizacji

Nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy

Opłaty

Podatek płatny jest w 12 ratach miesięcznych do dnia 15 każdego miesiąca.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Wpłat należy dokonywać na przyporządkowany indywidualny rachunek bankowy
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ełku w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Uwagi

  1. Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.
  2. Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
  3. Podstawę opodatkowania podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasu, wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
  4. Obowiązek podatkowy w zakresie podatku leśnego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku.
  5. Obowiązek podatkowy wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
  6. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w trakcie roku podatkowego, podatek leśny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
  7. Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, a także jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa są obowiązane:
    1. składać, w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasów, deklaracje na podatek leśny na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
    2. odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zmian określonych w pkt 10 w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian,
    3. wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczony w deklaracji podatek leśny na rachunek budżetu właściwej gminy, za poszczególne miesiące, do 15 dnia każdego miesiąca.
  8. Jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku leśnego lub zaistniały zmiany, o których mowa w pkt 9 organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą ustalono podatek.
  9. Jeżeli w trakcie roku podatkowego las został zajęty na wykonywanie działalności gospodarczej innej niż działalność leśna lub po zaprzestaniu wykonywania tej działalności przywrócono działalność leśną, albo z innych powodów jego powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu – kwota należnego podatku leśnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana (na formularzu deklaracji na podatek leśny lub informacji o lasach należy zaznaczyć, że jest to korekta). 
  10. Zwolnienia z podatku leśnego określa ustawa o podatku leśnym. Rada gminy może wprowadzić w drodze uchwały inne zwolnienia przedmiotowe.

Podstawa prawna

  • Ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 888)
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, 2760 )
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2019 r. w sprawie wzorów informacji o lasach i deklaracji na podatek leśny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1126).
  • Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia:
  • 20 października 2023 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2023 r. (M. P. z 2023 r. poz. 1130).
  • 19 października 2022 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2022 r. (M.P. z 2022 r. poz. 996),
  • 20 października 2021 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2021 r. (M.P. z 2021 r. poz. 950),
  • 20 października 2020 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2020 r. (M.P. z 2020 r. poz. 983),
  • 18 października 2019 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2019 r. (M.P. z 2019 r. poz. 1018).

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miasta w Ełku
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Ewa Bizio
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2008-09-16
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Bożena Ganuszko, Agnieszka Wilczyńska, Artur Masiak
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2008-09-16 09:19:01
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Elżbieta Niedzielska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2008-09-16 10:40:15
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Elżbieta Niedzielska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2024-04-04 12:40:48
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
5208 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony