Katalog usług Urzędu Miasta Ełku
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego
Informacja ogłoszona dnia 2015-06-26 15:37:27 przez Michał Kociński
Wprowadzenie:
Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Akty stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych; ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym.
Wyjaśnienie pojęć:
Akt stanu cywilnego – pojedynczy wpis w księdze stanu cywilnego, który rejestruje stan cywilny osoby poprzez urzędowe odnotowanie określonych zdarzeń (narodzin, małżeństwa, zgonu).
Zaświadczenie o stanie cywilnym - dokument o mocy urzędowej. Zgodnie z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego, zaświadczenie ma zastąpić przedkładane dotychczas liczne odpisy aktów stanu cywilnego (odpis aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu).Przebieg procedury:
- KROK 1. Złożenie wniosku.
Wnioskodawca składa wniosek o wydanie zaświadczenia aktu stanu cywilnego.
Uczestnicy: Wnioskodawca
- KROK 2. Przyjęcie i obsługa wniosku.
Na podstawie złożonego wniosku Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego wydaje zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego:
z księgi urodzeń;
z księgi małżeństw;
z księgi zgonów.
Uczestnicy: Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
- Wnioskodawca – osoba ubiegająca się o wydanie zaświadczenia aktu stanu cywilnego.
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego – organ rozpatrujący wnioski.
Kogo dotyczy procedura:
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się osobie, której akt dotyczy, lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny, oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Wymagane dokumenty do realizacji procedury:
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym.
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o dokonanych w księgach stanu cywilnego wpisach lub o ich braku.
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego.
- Dokument tożsamości (do wglądu).
- Dowód zapłaty opłaty skarbowej.
Miejsce składania dokumentów:
1. Osobiście lub korespondencyjnie na adres:
Urząd Miasta Ełku
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 4, 19-300 Ełk
Składanie wniosków: Urząd Stanu Cywilnego, pokój 253, 254
Miejsce załatwienia sprawy: Urząd Stanu Cywilnego, pokój 253, 254
2. Za pośrednictwem usługi na ePUAP.
Opłaty:
Za odpis:
- skrócony – 22zł;
- zupełny – 33zł;
- na druku wielojęzycznym – 22zł.
Za zaświadczenie o dokonanych wpisach lub o ich braku oraz za zaświadczenie o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego – 24 zł
Pełnomocnictwo do odebrania odpisu aktu stanu cywilnego – 17zł. Pełnomocnictwo udzielone wstępnym (rodzice, dziadkowie) lub zstępnym (dzieci, wnuki), rodzeństwu i małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej.
Opłaty skarbowe należy uregulować w kasie Urzędu Miasta Ełku lub na konto:
PKO BP SA 74 1020 4724 0000 3702 0051 2699Tryb odwoławczy:
Odwołania wnosi się w ciągu 14 dni do Wojewody Województwa Warmińsko-Mazurskiego za pośrednictwem kierownika urzędu stanu cywilnego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2015, poz. 783 ze zm).
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 2014 poz. 1741).
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. dot. wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego
Pobierz dane XML Odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego Drukuj informację Odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Miasta w Ełku |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Michał Kociński |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2015-06-25 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Michał Kociński |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2015-06-26 08:59:13 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2015-06-26 15:37:27 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2015-06-26 15:37:25 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 4921 raz(y) |