ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Ełku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży ( w punkcie stałym)Drukuj informacjęSprawa: Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży ( w punkcie stałym)

Szczegóły informacji

Wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży ( w punkcie stałym)

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Wydział Organizacyjny - Biuro Działalności Gospodarczej

Ogłoszono dnia: 2008-09-19 12:28:47

Termin załatwienia

Bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca. Jeżeli sprawa okaże się skomplikowana, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Osoba kontaktowa

Rafał Gajewski, Izabela Wyszomirska, Jolanta Wilczyńska

Miejsce załatwienia

Urząd Miasta Ełku, ul. J. Piłsudskiego 4, I piętro, pokój nr 246
Godziny przyjęć: poniedziałek 8.00-16.00, wtorek – piątek 7.30 – 15.30
 

Telefon kontaktowy

87 7326299, 87 7326248, 87 7326246

Adres e-mail

Sposób załatwienia

Wydanie zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży na podstawie wniosku przedsiębiorcy. Jeżeli wniosek przedsiębiorcy jest poprawny i zawiera wszystkie wymagane prawem załączniki, organ zezwalający potwierdza zgodność punku sprzedaży napojów alkoholowych z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i występuje do Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ełku o zaopiniowanie wniosku przedsiębiorcy pod względem zgodności z Uchwałami Rady Miasta w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Miasta Ełku oraz w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta Ełku. Po uzyskaniu pozytywnej, prawomocnej opinii MKRPA i po wniesieniu należnej opłaty, wydawane jest zezwolenie. W przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży, zezwolenie wydaje się na czas oznaczony nie krótszy niż 4 lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, nie krótszy niż 2 lata.
W przypadku, gdy usytuowanie punktu sprzedaży napojów alkoholowych niezgodne jest z przepisami ustawy lub została wydana negatywna opinia MKRPA, organ zezwalający wydaje decyzję o odmowie wydania zezwolenia.
 

Miejsce odbioru

Zezwolenia wydawane są przedsiębiorcom w siedzibie Urzędu Miasta Ełku – w Biurze Działalności Gospodarczej.
 

Wymagane Dokumenty

Poprawnie wypełniony wniosek o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie stałym, zawierający następujące dane:
  • oznaczenie rodzaju zezwolenia (A - do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo, B- od 4,5% do 18% zawartości alkoholu,
    z wyjątkiem piwa, C- powyżej 18% zawartości alkoholu);
  • oznaczenie przedsiębiorcy (firma przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną zgodna z wpisem do CEIDG - z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy lub nazwa osoby prawnej zgodna z wpisem do KRS);
  • siedziba i adres przedsiębiorcy - stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w przypadku osoby fizycznej albo siedziba osoby prawnej;
  • w przypadku ustanowienia pełnomocników ich imiona, nazwiska i adresy zamieszkania;
  • numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • przedmiot działalności gospodarczej;
  • adres punktu sprzedaży;
  • adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).
 
Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć następujące dokumenty:
 
  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych;
  • zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym;
  • decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o które mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy
    z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia ( Dz. U. 2017, poz. 149 z późn. zm.).
Uwaga! Wniosek niezawierający wymaganych danych lub złożony bez załączników i nieuzupełniony w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 7 dni od doręczenia wezwania, zostanie pozostawiony bez rozpoznania.

Czas realizacji

Bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca. Jeżeli sprawa okaże się skomplikowana, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Do terminu określonego powyżej nie wlicza się między innymi terminu przewidzianego w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności. Przekazanie wniosku o wydanie zezwolenia do zaopiniowania przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Ełku pod względem zgodności z uchwałami Rady Miasta, powoduje wstrzymanie biegu terminu na załatwienie sprawy. MKRPA obowiązana jest zaopiniować wniosek niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie dwóch tygodni od dnia doręczenia jej żądania zajęcia stanowiska.
 

Opłaty

Opłatę wnosi się na rachunek gminy, przed wydaniem zezwolenia w wysokości:
 
 
Wysokość opłaty rocznej
Oznaczenie rodzaju zezwolenia
 
Dotyczy przedsiębiorcy
525,00 zł
 
Do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo
Rozpoczynającego sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, który w roku poprzednim uzyskał wartość sprzedaży napojów alkoholowych nie wyższą niż 37 500 zł
 
525,00 zł
 
Od 4,5% do 18% zawartości alkoholu, z wyjątkiem piwa
Rozpoczynającego sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, który w roku poprzednim uzyskał wartość sprzedaży napojów alkoholowych nie wyższą niż 37 500 zł
2 100,00 zł
 
Powyżej 18% zawartości alkoholu
Rozpoczynającego sprzedaż napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży (pierwsze zezwolenie) oraz przedsiębiorcy, który w roku poprzednim uzyskał wartość sprzedaży napojów alkoholowych nie wyższą niż 77 000 zł
1,4% wartości sprzedaży napojów alkoholowych
w punkcie sprzedaży w roku poprzednim
Do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo
Kontynuującego działalność, który w roku poprzednim uzyskał wartość sprzedaży napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży wyższą niż 37 500 zł
1,4% wartości sprzedaży napojów alkoholowych
w punkcie sprzedaży w roku poprzednim
Od 4,5% do 18% zawartości alkoholu, z wyjątkiem piwa
Kontynuującego działalność, który w roku poprzednim uzyskał wartość sprzedaży napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży wyższą niż 37 500 zł
2,7% wartości sprzedaży napojów alkoholowych
w punkcie sprzedaży w roku poprzednim
Powyżej 18% zawartości alkoholu
Kontynuującego działalność, który w roku poprzednim uzyskał wartość sprzedaży napojów alkoholowych w danym punkcie sprzedaży wyższą niż 77 000 zł
 
Przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, obowiązany jest do złożenia, do dnia 31 stycznia każdego roku, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży brutto (z uwzględnieniem podatku VAT i podatku akcyzowego) poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w roku poprzednim. Kwoty ujęte w oświadczeniu stanowią podstawę do naliczenia należnych opłat za zezwolenia w bieżącym roku ich ważności.
 
Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych wnoszą opłatę na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego. W roku otrzymania zezwolenia i utraty jego ważności opłatę wnosi się jednorazowo, w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
 
Opłatę należy wpłacić na konto Urzędu Miasta Ełku 92 1020 4724 0000 3702 0054 4288
 
 
Informacje dodatkowe:
 
Oświadczenie należy złożyć w terminie do dnia 31 stycznia danego roku kalendarzowego. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, przedsiębiorca ma możliwość dokonania opisywanej czynności w dodatkowym 30-dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty dodatkowej w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
 
W przypadku niedopełnienia obowiązku wniesienia opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie, przedsiębiorca ma możliwość dokonania tej czynności w dodatkowym 30-dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo
w przepisie art. 18 ust. 12b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
 
Niezłożenie oświadczenia i niedokonanie opłaty w ustawowych terminach stanowi jedną z przyczyn wygaśnięcia zezwolenia.
 
 
 
 

Tryb odwoławczy

Od decyzji organu zezwalającego stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie w terminie 14 dni od jej doręczenia – za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ełku.
 

Uwagi

Uwaga przedsiębiorcy!
 
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Ełku z dnia 26 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta Ełku obowiązującą od dnia 19 lipca 2018 r. ustala się na terenie Miasta Ełku maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, odrębnie dla:
  1. Do 4,5 % zawartości alkoholu oraz na piwo - 190 zezwoleń,
  2. Powyżej 4,5 % do 18 % zawartości alkoholu ( z wyjątkiem piwa) - 140 zezwoleń,
  3. Powyżej 18 % zawartości alkoholu - 140 zezwoleń.
Ustala się na terenie Miasta Ełku maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży na 140.
Ustala się na terenie Miasta Ełku maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na 330.
 
Zgodnie z art. 18 ust. 3b znowelizowanej ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w przypadku gdy liczba wniosków o wydanie zezwoleń przewyższa ich maksymalną liczbę, o której mowa w ww. uchwale, zezwolenie w pierwszej kolejności wydaje się uwzględniając kryterium jak największej odległości punktu, w którym ma być prowadzona sprzedaż napojów alkoholowych od najbliższego działającego punktu sprzedaży napojów alkoholowych, liczonej najkrótszą drogą dojścia ciągiem dróg publicznych, a w następnej kolejności – kryterium prowadzenia przez wnioskodawcę jak najmniejszej liczby punktów sprzedaży.
 
WYKAZ WYDANYCH ZEZWOLEŃ NA SPRZEDAŻ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH W ZAŁĄCZENIU - STAN NA DZIEŃ 3 SIERPNIA 2018 R.
 

Podstawa prawna

 
  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 2016, poz. 487 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2017, poz. 1257 z późn. zm.).
  • UCHWAŁA NR XLVII.464.18 RADY MIASTA EŁKU z dnia 26 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Miasta Ełku (DZ. URZ. WOJ. WARM – MAZ.2018.3039) – w załączeniu.
  • UCHWAŁA NR XLVII.465.18 RADY MIASTA EŁKU z dnia 26 czerwca 2018 r. w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Miasta Ełku (DZ.URZ.WOJ.WARM-MAZ 2018.3190, DZ. URZ. WOJ. WARM-MAZ 2018.3191) – w załączeniu
 
 
 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony